piątek, 4 grudnia 2015

BARBÓRKA I MIKOŁAJKI 2015








4 grudnia górnicy mają swoje święto. Obchody nie odbywają się tak hucznie jak kiedyś , ,zabawy ,biesiady .,akademie w szkołach ,przemówienia  ,występy zakładowych orkiestr dętych poszły w zapomnienie . .Obecnie skromnie ,cichutko bez aplauzu ,odznaczeń i imprez. Górnicza praca i trud powoli odchodzi w zapomnienie .

















W mojej rodzinie nie było zbyt wielu górników ,pochodzę z rodziny hutniczej i większość osób pracujących związało swoje życie zawodowe z hutnictwem . Moi wujkowie ,którzy pracowali w kopalniach już nie żyją . Przy okazji wspomnę o ojcu mojej cioci Jadwigi Kuklińskiej z domu Halama.  Stanisław Halama całe swoje życie poświęcił pracy w kopalni Milowice .Tam też zginął  brat cioci.







Dyrekcja kopalni Milowice - ojciec cioci siedzi - trzeci z prawej. Lata przedwojenne


W roku 1954 Stanisław Halama zagrał jedną z głównych ról w filmie o tematyce górniczej reżyserii Andrzeja Munka pot" Gwiazdy muszą płonąć " -zapytałam ciocię co znaczył tytuł filmu .Ciocia  ponad 90 letnia kobieta świetnie pamięta fakty z swojego życia .Wiele mi opowiedziała o ciężkiej pracy górników przed i po wojnie , O  okolicznościach śmierci swojego brata, który zginął podczas bombardowania kopalni podczas drugiej wojny światowej.Wracając do tytułu filmu .
W czasach PRL-u najważniejsze  było  wydobycie - norma ,plan i ponad plan . W filmie pokazana jest walka górników o wykonanie planu na rok 1953 .Tytułowe gwiazdy były zapalane nad bramą kopalni ,która go wykonała, mimo tragicznych poświęceń .



                      Gwiazda musiała płonąć .









Plakat reklamujący film

                                                                               FOTOSY Z FILMU


ojciec cioci Stanisław Halama -pierwszy z prawej














Razem z górnikami swoje święto obchodzą Baśki,Basie i Barbary.










                                        WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO 










                                                     MIKOŁAJKI 2015 r


                                                    U mnie tradycyjnie pocztówkowo






































































MIKOŁAJ PATRON ŻEGLARZY





Z okazji Mikołajek życzę Wszystkim koleżanką i osobą odwiedzającym mój blog wspaniałych prezentów.

5 komentarzy:

  1. Wzajemnie - życzę wspaniałych prezentów :)
    Piękny zrobiłaś wpis o górnikach i Barbarze, sama miałam siostrę Barbarę.
    Pocztówki Mikołajkowe bardzo urocze :)
    Dzięki za życzenia i pozdrawiam :)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Także życzę Bogatego Mikołaja. Przeglądając Twoje pocztówki z nostalgią patrzyłam na te z prawdziwym Świętym Mikołajem w biskupich szatach. W ubiegłym roku syn w grudniu odwiedził Holandię. Opowiadał, że tam jeszcze czci się biskupa Mirry i nawet na wystawach sklepowych stoją postacie w biskupich szatach. Dzieci znają właśnie takiego św. Mikołaja. Mam zdjęcia z dzieciństwa, z czasów głębokiego komunizmu, i na zakładowej zabawie noworocznej dla dzieci pracowników prezenty wręcza, nie wyrośnięty krasnoludek z Laponii, tylko święty w biskupich szatach. Żal mi, że to się zmieniło. To tak jakby ukradziono nam kawałek kultury.

    OdpowiedzUsuń
  3. Gdyby tak zapytać jakiekolwiek dziecko .Czy zna biskupa Mirry ? Daję słowo większość nie wie o kogo chodzi . A pytając o Św ,Mikołaja tego staruszka z siwą brodą ,który mieszka w Laponii znają wszyscy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny post! Bardzo dziękuję i pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam znajomy słodki! Wesołych Świąt Bożego Narodzenia! Kocham, że dzień jest obchodzony na całym świecie - w różnym czasie, nie tylko na 25 grudnia. Tak, moje kotki trzymać mnie zajęty! Myślę, że buty kotek ma zamiar zrobić swoje miejsce zamieszkania z mojej siostry, która mieszka ze mną. On po prostu kocha je! : D Co prawdopodobnie oznacza, że będziesz znaleźć inny mały kotek wiosną tego roku. Drodzy Toez potrzebuje przyjaciela, który nie myśli to jest zabawa, aby wskoczyć na jej! Mają piękny tydzień, jednej drogi. ((hugs))

    OdpowiedzUsuń