poniedziałek, 6 czerwca 2016

PACAHONTAS









TROCHĘ HISTORII



Urodziła się około 1595 roku . Północnoamerykańska Indianka nosiła imię Matoaka -białe pióro 
natomiast Pacahontas co znaczy mała Psotnica lub Łobuziak było jej przydomkiem z dzieciństwa 
Była córką Powatana ,wodza Federacji Powatańskiej kontrolującego tereny obecnej Wirginii..
Po małżeństwie z Johnem Rolfem przyjęła imię i nazwisko Rebecca Rolfe. 
Uratowała przed egzekucją kolonistę Johana Smitha ,pojmanego w grudniu 1607 roku i skazanego przez Powhatanów na śmierć.  Wielokrotnie odwiedzała kolonistów i dostarczała im żywność . 
W styczniu 1609 roku ostrzegła Anglików ,że jej ojciec zamierza ich zabić gdy przyjdą do wioski na rozmowy w sprawie zboża .  Od tej pory zamieszkała u bardziej sprzyjających Anglikom Potomaków.   W kwietniu 1913 roku została ujęta przez kapitana Samuela Argalla z Jamestown..
Anglicy chcieli wymienić ją na własnych ludzi przetrzymywanych przez Powhatana.
Do wymiany jednak nie doszło  Od tego momentu życie Pacahontas uległo zmianie ,uczyła się angielskiego i została ochrzczona przez Aleksandra Whitakera przyjmując imię Rebecca.
Chociaż była zaręczona z jednym z członków plemienia ,Kokumem za zgodą ojca i gubernatora Thomasa Dalea 5 kwietnia 1614 roku wzięła ślub z wdowcem ,plantatorem tytoniu Johnem Rolfem.
Małżeństwo zapewniało trwały pokój między kolonistami a plemieniem ,aż do śmierci Powhatana w 1615 roku.




TAK WYGLĄDAŁA PACAHONTAS














Rebecca Rolfem








Johne Rolfe"em


Pacahontas i John Rolfe mieli syna ,ur w 1615 roku o imieniu Thomas 













W 1616 roku wyjechała z mężem do Anglii po to by zabiegać o fundusze na budowę chrześcijańskiej  szkoły dla Indiańskich dzieci. Została tam obwołana indiańską księżniczką co miało przekonać Europejczyków ,że Indie Zachodnie są bezpiecznym i przyjaznym miejscem .
Pocahontas spotkała się z królem Jakubem 1 
W 1617 roku w trakcie przygotowań do powrotu zachorowała na czarną ospę ,21 kwietnia zmarła.
Pochowano ją w Anglii przy kościele św.Jerzego w Gravesend.
W Jamestovn wzniesiono jej pomnik . 





















Chcąc przybliżyć nam postać Pocahontas nakręcono kilka filmów pełnometrażowych i fabularnych w których przedstawiano życie indiańskiej dziewczyny znacznie odbiegającej do faktów .
Najgłośniejszy to film animowany z 1995 roku z wytwórni Disneya.









Wiele firm między innymi Mattel  wyprodukowało lalki z wizerunkiem Pocahontas.








Mam dwie lalki Pocahontas Mattel -Disney. Wielkości Barbie napis na placach Mattel.INC 1966 na główce Disney ubiór oryginalny  oraz dużą   46 cm z 1976 roku .Ostatnią kupiłam golusieńką .
Ubiór z cieniutkiej irchy  uszyłam sama .












Podczas niedzielnego pobytu na ogródku zrobiłam kilka zdjęć.



























































































































Jako ciekawostkę przedstawię lalki projektantki  Cindy Mac Clure  wykonane dla Ashton Drake Perfekcyjne i piękne .





























































                                          Kilka romantycznych rysunków niestety autora nie znam














7 komentarzy:

  1. Ciebie też w końcu dopadły baśkowate. Film Disneya Pocahontas obejrzałam chyba ze trzy razy, bardzo mi się podobał, ale lalki jakoś nie mam. Jako nastolatka byłam zafascynowana kulturą Indian Ameryki Północnej. Przeczytałam chyba wszystkie książki Maya, Coopera, Curwooda i Sath Okha. No i obejrzałam wszystkie części Winnetou.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lalek typu Barbie mam całą półkę tylko jeszcze ich nie pokazałam .Winnetu wszystkie dziewczyny w nim się kochały.

      Usuń
  2. Dość specyficzna jest uroda Pocahontas, u Ciebie jednak wygląda pięknie! Plenerowe zdjęcia są świetne a zamieszczone fotografie jedynie otwierają pole wyobraźni o jej życiu i przygodach.
    Bardzo jestem ciekawa Twoich Barbie...może je kiedyś pokażesz?
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. dziękuję za życiorys Poki - nijak w nim Smitha jako ukochanego,
    czym bałamuciły dotychczasowe popularne przekazy :)

    z przyjemnością zapraszam do mojej porcelanowej Pocahontas z
    firmy Ashton Drake - po przybyciu do Porcelanowych snów moja
    ślicznotka przybrała imię Judith (od napisu na plecach)

    OdpowiedzUsuń
  4. jestem równie co Ola zaintrygowana barbiowatymi...:DDD

    OdpowiedzUsuń
  5. We wszystkich wcieleniach piekna:)))

    OdpowiedzUsuń
  6. 51 year old Electrical Engineer Jedidiah Marquis, hailing from Maple enjoys watching movies like Colonel Redl (Oberst Redl) and Sailing. Took a trip to Belovezhskaya Pushcha / Bialowieza Forest and drives a Ferrari 330 TRI/LM Spider. przeczytaj ten artykul

    OdpowiedzUsuń