środa, 7 września 2016

LALKI W STROJACH SCHWARZWALDU - PAMPONIARY


Moim zamierzeniem nie było kolekcjonowanie lalek w strojach regionalnych .Początkowo zbierałam je z myślą o koleżance z bloga ,jednak że sprawy potoczyły się inaczej lalki zostały u mnie.
Dziś przedstawię lalki w strojach Schwarzwaldu Niemcy  tak zwane Pamponiary.
Schwarzwald to zrębowy masyw górski w południowo -zachodnich Niemczech.












Kapelusze noszone przez mieszkanki Schwarzwaldu zwane bollenhut  są symbolem tego regionu.
Noszono je podczas Świąt Kościelnych w miejscowości Gutach.Wykonanie takiego kapelusza zajmuje tydzień , potrzeba do tego dwa kilogramy wełny.Czerwony kolor pomponów znaczy ,że niewiasta jest niezamężna .Natomiast mężatki noszą kapelusze z czarnymi kulkami .
















































Niemieckie firmy produkujące lalki Hans Volk ,Angel Puppen i Schildkrot wyprodukowało wiele lalek w strojach regionalnych Niemiec i całego Świata. Właśnie z tych firm pochodzą moje lalki .
Więcej informacji na temat firmy Hans Volk i Angel Puppen Gm bH napiszę w następnym wpisie.




                                                      MOJE    PAMPONIARY



Pierwsza wykonana z plastiku ,wysokość 25 cm  -sygnatury brak,stan idealny








































Druga 16 cm -sygnatury brak


























Trzecia niestety bez butów wysokość -26 cm,plastik




























Czwarta 28 cm -sygnatura Schildkrot -żółwik





Zdjęcie z aukcji na ebayu







Lalka ma minimalnie uszkodzone lewe oczko i brakuje kilka rzęs. Trochę zezuje ale nie mam jak dostać się do środka główki .Wykonana z tworzywa nazywanego w Niemczech tortulon .







































































































Piąta 25 centymetrowa sygnowana HV .Głowa gumowa ,oczy ruchome ,kończyny twardy                                                                                                                                         plastik .






















Szósta malutka 16 cm sygnatura nie znana ,stan pudełkowy
















Siódma to parka -25 cm prawdopodobnie Firmy Schildkrot .Nie mogę tego stwierdzić w stu procentach bo lalki są nie rozbieralne . Bluzeczki przyklejone na Amen. Wykonane z tortulonu .










































Ósma 16 cm - wykonana z tortulonu tworzywo podobne do celuloidu .Sygnatury nie znam.
Oczy malowane .Lalka nie rozbieralna.








































INNE LALKI POMPONIARY ALE NIE MOJE ZDJĘCIA ZAPOŻYCZONE Z SIECI




























































5 komentarzy:

  1. ale ciekawe te zwyczaje ludzkie -
    a lalki jeszcze bardziej :DDD

    OdpowiedzUsuń
  2. Sporo ich uzbierałaś. Ja mam 6, a właściwie 5, bo jeden strój był nie do uratowania. Żadna nie jest sygnowana. Mam pierwszą i szóstą, z tym, że pierwsza ma strój inny kolorystycznie. Szóstka jest identyczna i zapudełkowana. Pozdrowionka.

    OdpowiedzUsuń
  3. Aż Lalka, lektura mi się przypomniała - co za PODSTĘP.

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę przyznać że te lalki prezentują się bardzo ładnie. Mi jednak na dzień dzisiejszy bardziej odpowiadają https://modino.pl/lalki-i-akcesoria bo jednak są ładniejsze.

    OdpowiedzUsuń