środa, 21 maja 2014

LALKI ROSYJSKIE

Na przełomie lat 70-tych i 80 -tych oprócz lalek niemieckich ogromną popularnością cieszyły się lalki rosyjskie. Przywożono je z delegacji, wycieczek  w Związku Radzieckim ,kupowano   w komisach i na targach.  Przeważały duże chodzące ,wykonane z twardego plastiku lub tworzywa sztucznego..Taką lalką bawiła się moja najmłodsza siostra a później moje córki.Obecnie często można je spotkać na pchlich targach lub na aukcjach internetowych. Mnie także, w czasie kolekcjonowania  lalek wpadło kilka.,niektóre przeleżały w kartonach inne kupiłam okazyjnie.Wiele z nich miało  prawie białe twarze, więc poprawiłam  makijaż dodając koloru ,przez co buzie stały się żywsze i weselsze.





Moja siostra Beata z lalką rosyjską lata 70-te

Moja córka Aneta  z tą samą lalką lata 80-te



                                                                                  MASZA


Lalka wykonana z twardego ,bardzo trwałego tworzywa .Ma 72 cm wysokości. Sukienka i reszta odzieży niestety nie zachowała się ,ale świetnie pasują ubrania dziecięce. Rude cieniutkie włosy wykonane z materiału podobnego do nylonu. Typowa budowa -rozprostowane ramiona i rozprzestrzenione palce u rak. Rzęsy plastikowe.



















                                                                                      KSENIA



Lalkę kupiła mi na targu w Bytomiu  znajoma kolekcjonerka lalek  Bożenka , o której pisałam wcześniej.
Lalka ma 62 cm wysokości i także wykonana jest z tworzywa..Po solidnej kąpieli i wymyciu resztek włosów -ktoś zaoferował Kseni darmowe strzyżenie ,pozostało tylko ubrać lalkę. Czupryny nie dało się uratować więc założyłam jej chustkę .Wygląda w niej całkiem przyzwoicie i dziewczęco.Ma śliczną buzię i duże oczy.

































                                                                                      LUBA




Lalkę kupiłam niedawno na rodzimej aukcji .Ma 41 cm wysokości  .Oczy malowane ,ubrana w tradycyjny strój byłego Związku Radzieckiego. Włosy  wykonane z moheru .Nie znalazłam sygnatury . Strój lalki był bardzo wypowiały ,koszula i bielizna od razu poszły do kosza.Bluzę uszyłam z nowej śnieżnobiałej tkaniny a sukienkę przeszyłam na lewą stronę.Głowę ozdabia teraz, haftowana koralikami kokarda.






Zdjęcie z aukcji

Zdjęcie lalki na aukcji






























                                                                                               TANIA



Lalka Tania długo przeleżała w kartonie czekając na okazję pokazania jej na blogu. Ma 50 cm wysokości .Tak jak jej koleżanki wykonana jest z tworzywa. Ubrałam ją w sukienkę zrobioną szydełkiem.



















                                                                                IRINA


Następna lalka z pudła.Kupiłam ją dosyć dawno.Lalka ma 40 cm wysokości .Nie znam jej pochodzenia ale pozwolę sobie zamieścić zdjęcie jej siostry z Doll Planet.ru ,chyba właścicielka zdjęcia nie będzie mnie ścigać.Lalka miała włosy moherowe ale tak zniszczone ,że musiałam zastąpić je inną peruczką. Oczy malowane.Budowa typowa dla lalek rosyjskich.Buty oryginalne,sukienka zastępcza.Bardzo milutka buzia.


Zdjęcie z aukcji

Zdjęcie zapożyczone z Doll Planet.ru

Zdjęcie zapożyczone z Doll Planet . ru























                                                                   MARINA


Lalkę już pokazywałam we wcześniejszych wpisach . Znalazłam ją w zeszłym roku latem na śmietniku .Była jeszcze w oryginalnym worku.,z ceną i nowiusieńka .Przypuszczam, że ktoś kupił ją u handlarzy ruskich w latach 80 -tych i niepotrzebną wyrzucił....na szczęście dla mnie.















                                                                   WALERIA



Waleria to lalka także kupiona przez Bożenkę na targu w Bytomiu .Jest w stanie idealnym .Wymyłam tylko włosy i odświeżyłam regionalny rosyjski strój. Ma 36 cm wysokości .Głowa i ręce  z gumy .,reszta to tworzywo .Oczy ruchome.

























                                                                           SASZA      


SASZA  - ta lalka już gościła na blogu . Powinna być tutaj wraz e swoimi z towarzyszkami z Rosji.
Ma cudowne zielone oczy i różowe włosy.Nie zdążyłam je jeszcze  uszyć sukienki.










                                                                                                               



                                                                              ANASTAZJA



Anastazja jest trzecią z kolei lalką rosyjską  wykonaną z masy papierowej lub trocinowej. Ma 36 cm wysokości ,oczy ruchome.,włosy z moheru. Dwie jej siostry kupiłam bez oryginalnych sukienek a, że mają urodę azjatycką zostały Hinduskami. Dla przypomnienia pokazuję ich zdjęcia.



















Ta sama lalka - zdjęcia nie są moją własnością  wyszukane w sieci i  aukcji Allegro







Anastazja ubrana jest w oryginalną sukienkę trochę wyblakłą  ale nie tak bardzo zniszczoną.Największy problem miałam z moherowymi włosami .Wyprałam je delikatnie nie rozplątawszy warkocza .Udało się odnowić peruczkę bez uszkodzeń .Buzia jak się dobrze przyjrzeć posiada liczne pęknięcia.





                                                                               ANASTAZJA






















Dwie ostatnie moje lalki rosyjskie to lalki dekoracyjne ubrane w tradycyjne stroje rosyjskie.  Głowa i kończyny Soni są porcelanowe  ,reszta to tkanina . Buzia ręcznie malowana. Włosy wełniane dodatki z futerka. Mam ją dosyć długo ,kilka razy wystawiałam ją na sprzedaż ale nigdy nie było chętnych do zakupu ,nawet za śmiesznie niską cenę . Postanowiłam -zostaje u mnie z resztą koleżanek za wschodniej granicy. Domyślam się ,że pochodzi z serii lalek  w strojach ludowych Rosji .Znalazłam w sieci kilka podobnych .




                                                                                    SONIA

















                                      KILKA FOTEK                                                   ZNALEZIONYCH W SIECI











































Ostatnią lalką jest lalka figurka. Ma 30 cm wysokości i jest przepiękna.Porcelanowa jest tylko główka ręcznie malowana..Strój uszyty bardzo starannie z dbałością o szczegóły podkreślone koralikami.













                                INNE CIEKAWE LALKI W                 STROJACH REGIONALNYCH ROSJI  -                                                  ZDJĘCIA Z SIECI
                                                                                                                                                       








Szkoda, że nasze gazetowe lalki nie zostały wykonane z taką precyzją.
































































































                                                                             STARE POCZTÓWKI







13 komentarzy:

  1. Cudne pysiaki! Każda niepowtarzalna! Mają bardzo ładne imiona i wdzięczne fryzurki. Pięknie je poubierałaś! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. buźki znane, piekne lale! <3

    OdpowiedzUsuń
  3. Pokaźna kolekcja! Mam chrapkę na dużą rosyjską/radziecką lalkę, ale jakoś nie mogę trafić. Była w rodzinie, ale szwagierka wydała do przedszkola. Nie mogę odżałować.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja też mam Maszę! Jest moją lalką z dzieciństwa i dlatego wiem, że ma rozpostarte ramiona ponieważ jest lalką niby chodzącą - żeby dziecko mogło ja złapać za rękę i z nią "iść" :) Oryginalnie była ubrana jak pastereczka w brzoskwiniowy falbaniasty czepek, falbaniastą sukieneczkę i wielkie pantalony.

    OdpowiedzUsuń
  5. Spore stadko Ci się uzbierało:)))). Wszystkie te lale mają miłe i ujmujące buzie, charakterystyczne dla siebie. Ja mam dwie takie duże, chodzące, znalezione u babci na strychu:). Właściwie do odstąpienia:)
    buziaczki ślę!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam kilka rosyjskich (w tym dwie chodzące), ale takiej sporej gromadki zazdroszczę:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję bardzo za wspaniałe komentarze na temat Bluebell bajki pocztówki. Kocham swoje lalki. Jesteś wspaniałym pisarzem, wiesz. Jestem bardzo wdzięczny za możliwość przełożenia tego, co mówię w swoim języku, i że jest cudowne można zrobić to samo i możemy rozmawiać ze sobą.

    Moja rodzina od strony Mamusi pochodzi z Polski. Uciekli do Ameryki pod koniec 1800 roku. Mama ma piękne stare okna. W środku jest szklany pantofelek - powiedziano nam ten piękny pantofel został przywieziony tutaj ze starego kraju, Polski.

    Jestem bardzo szczęśliwy, że cię znam - i jak wspaniałe widzieć wszystko, co nas łączy. Mają piękny dzień, drogi przyjacielu!

    OdpowiedzUsuń
  8. By the way, you are quite an artist, too! The makeup you applied did indeed drastically improve upon the way the dolls look. Wonderful!

    OdpowiedzUsuń
  9. SĄ CUDNE ALE TO `DZIĘKI TOBIE TAK WYGLĄDAJĄ TY UMIESZ ZROBIĆ KOŁO NICH WSZYSTKO POZDRAWIAM BOŻENA.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jakie piękne lalki! Jestem zachwycona… imponująca kolekcja i wiedza! Różnorodność tych lalek jest zdumiewająca, aż trudno zadecydować co się najbardziej podoba… piękne zdjęcia :) dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  11. Chyba najbardziej podoba mi sie Luba / już po od świeżeniu /
    jak zawsze cudnie je przedstawiłaś :D
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam lalke rosyjska z logo i czarnym napisem i cyrylica na szarym tle. Co to za firma? Bardzo poszukuje nazwy.

    OdpowiedzUsuń
  13. Garandriel, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń