piątek, 20 listopada 2015

LALECZKI MOJE LALECZKI

Pogoda nie sprzyja ,jest pochmurno ,szaro ,zdjęcia nie wychodzą ,lalki się suszą z wałkami na głowach,sukienki w trakcie szycia .Kilka lalek czeka w pudle na kąpiel i renowację.
Dziś chcę przypomnieć zapomniany amerykański film z lalkami a raczej z marionetkami  w roli głównej. Pamiętam ten film z lat dziecięcych a przewodnią piosenkę w latach 50-60 nuciła cała Polska





Amerykański film muzyczny  Lili 1953 rok według opowiadania Love of Seren Dolls  autorstwa Paula Galilico .,reżyser Charles Walters .








Osierocona 16 letnia Lili przyjezdza do wielkiego miasta ,gdzie zamierza podjąć pracę u dawnego przyjaciela swojego ojca.Okazuje się jednak ,że niedoszły pracodawca zmarł. Samotna i zagubiona Lili znajduje schronienie w wędrownej trupie cyrkowej . Zakochuje się w magiku Marcu ,który nie odwzajemnia uczuć naiwnej dziewczynie. Lili opuszcza cyrk i zaczyna pracę w teatrze marionetek ,którym kieruje Paul . Powściągliwy lalkarz  zakochuje się w niej , delikatnie zbliża się do dziewczyny  próbując natchnąć ją na nowo w wiarę do życia. Lalkarz swoją miłość wyraża przez swoje marionetki . .


W roli Lili wystąpiła znana aktorka i tancerka  francuska Leslie Caron znana z filmów  muzycznych "Amerykanin w Paryżu " i Gigi .




                                                      LESLIE CARON




















                                




ROLA PAULA- MEL FERRER amerykański aktor, reżyser i producent filmowy , mąż Audrey Hepburn .Zagrał w ponad 100 filmach .Zmarł w 2008 roku 



                                                                MEL FERRER










                                                               FOTOSY Z FILMU LILI


















Końcowa scena filmu


Muzykę do filmu napisał polski kompozytor Bronisław Kaper za co otrzymał Oskara w 1953 roku..Skomponował ilustracje muzyczne do około 150 filmów.Pracował również na Broadwayu . Był współtwórcą  Polonaise opartym na muzyce F. Chopina  w których wystąpiło małżeństwo Jan Kiepura i Martha Eggerth.



Bronisław  Kaper








Piosenkę przewodnią z filmu  Lili  wydano na wielu płytach i wykonywało ją wielu wykonawców 









Najbardziej głośne i popularne  było wykonanie piosenki przez popularnego w latach 50-60 tych Richarda Chamberlaina .












W roku 1953-54 polską wersję piosenki Laleczki moje laleczki nagrała Wiesława Orlewicz .Pierwszy raz  zaśpiewała ją w Koncercie Życzeń  w radiu, jako dedykacja na urodziny swojej córki. Stała się od razu szlagierem .Ktoś wydał ją na płycie pocztówkowej i trafiła za granicę .Była często nadawana przez Radio Wolna Europa .Nuciła ją cała Polska.






                                               POLSKIE SŁOWA PIOSENKI


SŁOWA - Helen Dustsch
TŁUMACZENIE - Wiesława Orlewicz




Pamiętam w życiu takie dni.
W kąciku był mój dom .
Maleńką panią byłam w nim
O jakże cudny był mój los.
Beztrosko mijał każdy dzień.
Jak w najcudowniejszym śnie.

Laleczki moje laleczki
Haj lilili ,haj lilili haj lo
Haj lilli ,haj lilli haj lo



Lecz szybko przeszły tamte dni
Bo szybko płynie czas
Poznałam co to ból i łzy
Poznałam życia gorzki smak
I śmiesznym wydał mi się świat
Z tamtych dziecięcych lat


Laleczki moje laleczki
Haj lllli ,haj lilili haj lo
Haj lilili haj lilili haj lo

Któz z wami moje piosneczki
Zechce zaśpiewać znów ?
Gdzie w kącie leży szary mis
I mały murzynek Joe .
Haj lilili haj lilili haj lo


Laleczki moje laleczki
Haj lilili haj lilili haj lo
Dziś bawią moją córeczkę
Dla niej wesoło w pląs
Wyruszy z kąta miś szary
i mały murzynek Joe
Haj lilili haj lilili haj lo.



9 komentarzy:

  1. Uwielbiam zanurzyc sie w przeszlosc!!! Dziekuje <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Pamiętam piosenkę, w dzieciństwie często śpiewałam refren.
    Lalka o której Ci pisałam dotarła do mnie. Lilavati twierdzi, że to wcale nie Heubach , tylko nasza rodzima produkcja z Kalisza. Zaraz zdjęcia wrzucam na bloga.

    OdpowiedzUsuń
  3. ooo - chętnie spędzę wieczór z cyrkową trupą :)))

    OdpowiedzUsuń
  4. Zawsze ulegam urokowi starych filmów i piosenek... :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj:)
    Dzięki Tobie przeniosłam się w inny,zaczarowany, świat:)
    Dziękuję :)
    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do mojego świata:
    lniany-zaulek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Pamiętam tę piosenkę , pamiętam !!! :):)
    Bardzo jestem ciekawa jakie lalki czekają u Ciebie w pudle na renowację :):)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pamietam kochani te piosenke calymi dniami przesiadywalam w sklepie z plytami i jestem pewna ze w polskim wykonaniu spiewal te piosenke Jerzy Polomski pocztowka byla z Jerzym bez wlosow bo wtedy byl lysy a obok niego byly laleczki

    OdpowiedzUsuń
  8. Właśnie zagraliśmy to na koncercie filharmonii poznańskiej.oh same wspomnienia....

    OdpowiedzUsuń