czwartek, 25 kwietnia 2013

Korzenie mojej matki Stefani

Moja mama pochodzi z typowej  śląskiej rodziny gdzie panowały surowe  zwyczaje tego regionu .Liczyła się tylko praca na kopalni albo hucie. Rodzice często mało uwagi przywiązywali w wychowaniu często licznej gromadki swoich dzieci.Starsze  rodzeństwo  po ukończeniu szkoły podstawowej chcąc pomóc rodzicom  zatrudniało się w pobliskich zakładach pracy,za zwyczaj tam gdzie pracował już ojciec.Młodsze rodzeństwo zajmowało się jeszcze młodszym.Mieszkali w domkach kopalnianych tak zwanych familokach.Wszyscy  żyli jak jedna wielka rodzina ,nie ważne było czyje dziecko znalazło się u sąsiada ,musiało zostać nakarmione i umyte.Familoki otaczały przydomowe ogródki albo place wysypane szlaką z kopalni. Wyobrażcie sobie jak wyglądało dziecko po paru godzinach zabawy na brudnym podwórku. Brudne było wszystko ,domy nawet kwiaty i trawa.W mieszkaniach za to czyściutko,pościel zawsze wykrochmalona,na stołach pięknie wyszywane obrusy.Panował w nich ład i porządek.Ubrania były inne na co dzień ,inne od święta. Starszyzna często przesiadywała na ławeczkach pod oknami swoich domków .Odpoczywając, wspominali  minione lata swojego życia.Wieczorami po ciężkiej pracy nastawała cisza ,czasami ktoś grał na akordeonie.,ktoś inny grał z sąsiadem w karty.Kobiety zajmowały się pracami domowymi ,gotowały, piekły przepyszne ciasta - kołocze , prały , prasowały.Tak mijały ,dni, tygodnie ,miesiące ,lata.Szukając korzeni mojej mamy ,mimo licznej rodziny nie znalazłam zbyt wiele wiadomości o ich przodkach.Nie mówiono przy dzieciach o rodzinnych kłopotach ,a jeśli jakiś brzdąc był akurat przy rozmowie mówiono po niemiecku. Fotografii moich pradziadków nie zdobyłam więc nigdy się nie dowiem jak wyglądali .Moich dziadków także nie uraczyłam zobaczyć na żadnej zachowanej fotografii,jedynie żeńską stronę mam w swoim albumie.

       
                             Moi pradziadkowie strona babci

  
                                 Jadwiga   Jaśkowicz  z d. Suchanek          Wilhelm  Jaśkowicz 
                                         ur .28.10. 1891 r                                     ur.
                                        zm. sierpień 1963 r                                  zm.
       

Moja prababcia Jadwiga Jaśkowicz  
                                                                                                                                                                                                                                           


DZIECI;      Hildegarda moja babcia
                                                                              Lucja
                                                                              Gerda 
                                                                              Józef      
                                                                              Hubert
                                                                              Jerzy



                     
Moja babcia Hildegarda

Siostra babci

Sylwester  zaginął podczas wojny 



                                        Moi dziadkowie - rodzice mamy  


                 Hildegarda   Pawlik  zd. Jaśkowicz                      Erwin    Pawlik      
                               ur.06.06.1916 r w Opolu                      ur.09.05.1911 r 
                    zm.  marzec  1977 r w Swiętochłowicach       zginął na wojnie 09.09.1939 r

                   
                      Dzieci  :  Henryk   ur 27.09. 1933r     zm.
                                           żona Krystyna z d . Marek. ur. kwiecień 1935 r  zm.
                                           Dzieci--Marian ,Bronisław ,Jerzy

Marian syn Henryka i Krystyny  Pawlik

Krystyna Pawlik z prawej strony z Krystyną  bratową

Henryk Pawlik  z żoną Krystyną  z lewej strony

Henryk z Krystyną -pierwszy rząd  lewa strona

Moja mama w wieku 16 lat z bratową Krystyną

                     Drugi syn Hildegardy i Erwina Pawlik 

              Werner mój ojciec chrzestny 10 ur.sierpień 1935 r.w Swiętochłowicach
                                                                 zm.15.01. 1973 r
                                  żona Marta zd. Sala ur.30 .01. 1938r.  w Opolu
                                                                zm.31.07.2010 r.  w Swiętochłowicach

                                                        Syn-   Mirosław 


Werner brat mamy

Werner w mundurze górnika

Werner w wojsku

Werner w szpitalu lata 50

Komunia Wernera lata 40

                           Siostra mojej mamy Krystyna  

                      Krystyna  Franke zd . Pawlik          Ernest  Franke 
                      ur.30.04. 1938 r.                            ur.01. 09. 1933 r 
                     zm.                                                  zm. 28. 03 1996 r
                     Data ślubu 02. 05. 1956 r 


    Synowie   -  Edmund  ur.12.05.1956.r 
                                  Ryszard   ur.24.01.1964 r


Ślubne zdjęcie  Krystyny i Ernesta Franke

Mała Krysia

Krystyna 

Krysia odmawia pacierz

Krysia jako nastolatka

Krystyna z babcią a moją prababcią Jadwigą Jaśkowicz ,która  będąc już wdową wychowała moją ciocię Krystynę od 1 roku do pełnoletności

Krystyna idzie do szkoły

Komunia mojej mamy i Krystyny,moja mama  Stefania z prawej strony

Krystyna lata 50

Krystyna z mężem  Ernestem

Komunia ich syna  Edka 

Mój kuzyn Edek

Edmund-Edek

Syn Edka z żoną i wnuczką

żona Edka

Młodszy syn Krystyny Ryszard z żoną



                     Druga córka Pawlików -Stefania moja mama  

                                            Stefania Golczak zd.Pawlik
                                           ur.20.05. 1939 r w Swiętochłowicach
                                           zm.

Moja mama Stefania  57 r

Stefania lata 50

Stefania z siostrą Marysią przed pałacem w  Gninie

Stefania z bratową Krystyną

Stefania z prawej z siostrą  Krystyną

Stefania z mężem Kazimierzem  z prawej strony

 Ojciec mojej mamy Erwin Pawlik ginie na początku wojny w 1939 r  .Moja babcia Hildegarda mając czworo dzieci wychodzi ponownie za mąż za Józefa  Filauera ,hutnika i krawca.syna Franciszki i Franciszka Filauer .Hildegarda moja babcia rodzi piąte dziecko córkę Helenę.


                                                           Helena

               Helena Kaczmarczyk  zd .Filauer
                ur.                 1942 r
                zm.                                          

Dzieci;     Bożena i Damian

   

Ślub Heleny 

Helena pierwsza z lewej z moją mamą Stefanią  .Chrzest  mojej siostry  Ilony




 bliźniaczki  Magda i EWA



                                                          EWA



             Ewa  Filcek z d .Filauer                    Jurek   Filcek
             ur 16.05.1944 r.                                ur.
             zm.                                                   zm.    



Dzieci;   Mariola , Halina i Barbara bliźniaczki  ,Damian


Ewa lata młodości

Ewa lata 60

Ewa w jasnym płaszczu  jako matka


                     SIOSTRA BLIŹNIACZKA MAGDALENA




Magdalena  Rymut  z d .Filauer                                             Jan Rymut
ur.16.05.1944 r                                                                    ur.          
zm.                                                                                       zm.


   DZIECI;   Adam  Pawłowski  zmarł śmiercią samobójczą .Magdalena urodziła go będąc panną.
                    Jerzy
                    Grażyna



Magdalena lata młodości

Ślub Magdaleny z Janem Rymut .Pierwszy z lewej najstarszy brat mojej mamy Henryk  Pawlik

Magdalena lata 70

Magdalena lata młodości

Komunia Adasia, pierwsze  dziecko  z lewej strony  to Grażyna.


                                                                MARTA    
   

               Marta  Borowiec z d. Filauer               Jerzy  Borowiec 
                ur.27. 07. 1952 r                               ur.  12.10. 1952 r   
                zm .                                                   zm.

 DZIECI   syn Damian


   
Marta jako dziecko

Marta lata szkolne

Komunia Marty

Ślub Marty z Jerzym Borowcem
Jerzy Borowiec mąż Marysi

Jerzy lata młodości

Jedynak syn Borowców

Mary i Jerzy 1979 r



  OSTATNIE DZIECI MOJEJ BABCI -znowu  bliźnięta                           TERESA i PIOTR  



   TERESA   SZAMPERA  zd FILAUER            PIOTR    FILAUER
    ur.26.04. 1954 r                                          ur .26. 04. 1954 r
    zm 04.01. 1991 r                                         z m.                     Dzieci;     córka Klaudia        


Teresa 

Piotr 

Teresa i Piotr 

Teresa Filauer

Bracia i siostry mojej mamy lata50



     




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz